
Katarzyna Kaniecka
Katarzyna arbetar som Training & Communication Manager Azets
Arbetsgivare har som skyldighet att sjukanmäla en medarbetare som varit sjuk i över 14 kalenderdagar. Sjukanmälan bör göras från dag 15 och senast dag 21. Detta är en förutsättning för att den anställde ska kunna ansöka om sjukpenning hos Försäkringskassan.
Rapportering har en direkt påverkan på medarbetarens ekonomi, och bristande rutiner kan leda till försenad eller i värsta fall helt utebliven ersättning. Det är därför särskilt viktigt att arbetsgivaren säkerställer tydliga rutiner och en klar ansvarsfördelning för rapporteringen.
Det har hittills varit möjligt att sjukanmäla medarbetare utan att logga in i Försäkringskassans e‑tjänst, vilket inneburit att anmälan kunnat göras utan formell behörighet.
Försäkringskassan meddelar nu att möjligheten att sjukanmäla utan inloggning försvinner under hösten och att företag behöver ansluta sig till e‑tjänsterna senast den 31 oktober 2026. Mer information om Försäkringskassans e-tjänster finns på hemsidan E-tjänster för arbetsgivare - Försäkringskassan.
För arbetsgivare är det viktigt att i god tid:
För kunder till Azets kommer inom kort ytterligare information om hur övergången till den nya e‑tjänsten hanteras, vilket stöd som erbjuds i processen och vilka uppdateringar som kommer att göras på grund av Försäkringskassans förändringar.
Har ni frågor är ni varmt välkomna att kontakta er kontaktperson hos Azets.
Kontakta oss